erslag  informatie avond in Gouda over cognitie ” MS Denken en Voelen ”    op  15 mei 2013

Kennelijk waren onze leden erg geïnteresseerd in dit onderwerp want de zaal zat om 20.00 uur vol met ruim 50 gasten!
Voor deze avond hadden wij als gastspreker een voorlichter van de MSVN uitgenodigd. Voorlichters van de MSVN zijn ervaringsdeskundigen met MS die speciaal door de MS vereniging worden opgeleid om themapresentaties te geven over MS. De zaal was zichtbaar geboeid door het verhaal van deze voorlichter, Wim van Zuilekom, mede dankzij zijn ervaringsdeskundigheid.

Hij vertelde dat er verschillende psychische aspecten om de hoek komen kijken als je MS hebt.  Dat begint al bij de diagnose en de verwerking daarvan en telkens na een schub als je ergens afscheid van moet nemen. Daardoor kan je verschillende fases doorlopen van shock, ontkenning, verdriet tot boosheid en depressie en acceptatie.
Maar door de ziekte zelf kan men ook last krijgen van vermindering/verandering van cognitie zoals • sneller geïrriteerd • sneller emotioneel • depressief • euforie • (lichte) geheugenstoornissen • minder snel denken • afnemend concentratievermogen.
Helaas worden deze cognitieve aspecten vaak door de omgeving niet gezien, waardoor je je als MS patiënt onbegrepen kunt voelen.

Met de PRET methode kan je zelf iets doen aan je cognitieprobleem: Pauzeren, Rustige omgeving, Eén ding tegelijkertijd, Tempo aanpassen en tijd nemen.
Ook kan het zijn dat men door Emoties (negatieve emoties) stress kan krijgen waardoor je last krijgt van vermoeidheid en verminderde cognitie en/of andersom.

Vervolgens zijn er ook nog externe factoren die door de MS kunnen veranderen, zoals werk, vriendenkring, hobby’s/sport, financiële aspecten, etc. wat ook psychisch weerslag op iemand kan hebben. Door de problemen actief aan te pakken, sociale ondersteuning te zoeken, geruststelling en troost te zoeken kan men deze problemen het hoofd bieden. Wat niet helpt is jezelf in een slachtofferrol zetten, afwachten of ontkennen.

Kortom, een heel leerzame én ook emotionele avond, waar we veel goede reacties op kregen. Eén van deze reacties willen we u niet onthouden omdat we hierdoor weer gesterkt zijn in de noodzaak van ons werk voor de vereniging!
Graag tot ziens bij één van onze andere bijeenkomsten van de MSVN in Gouda!

Hartelijke groeten,
Margriet en Annelies

Gisteravond waren mijn man en ik aanwezig bij de info avond in Gouda.
Tjonge wat een waardevolle avond! Dank daarvoor.
Zoveel, herkenning, begrip, bewustwording…………………………
Zelfs gisteravond was het op sommige momenten moeilijk om mijn tranen te bedwingen vanwege de herkenning.
Mijn verwachtingen van de avond waren vooral ‘bevestiging’ van de relatie tussen mijn achteruitgaande cognitieve vermogens en MS.
‘Nog geen dementie /Alzheimer’.
De verwachting is volledig beantwoord.
Het maakt mijn MS niet gemakkelijker maar wel heb ik het gevoel dat ook dit MS-aspect misschien een plekje gaat krijgen.
Nogmaals heel heel hartelijk dank voor jullie bijdrage aan mijn MS acceptatie die toch elke keer zo zwaar valt.

Hartelijke groet,

PS.  Vanaf nu ga ik nog meer mijn best doen jullie activiteiten bij te wonen. Ze zijn zo waardevol!!!!

Terug naar 2013                      Home ZHO