Lotgenotencontactgroep Gorcum gaat “Mindful”.

Woensdagavond 17 april hebben wij als groep voor het eerst kennis gemaakt met het begrip Mindfulness. Hiervoor hadden wij een professional uitgenodigd, te weten Mevr. Evelien van Straaten. Zij is gecertificeerd Mindfulnesstrainer, herstelcoach en psychomotorisch therapeute, en  werkzaam in Gorcum en Oosterbeek. Waarachtig niet niks en onze verwachtingen waren dan ook tot het uiterste gespannen.

Waarschijnlijk zal ik niet de enige zijn die altijd wat sceptisch tegen het begrip Mindfulness aankeek, naar mijn idee wat zweverig en niet iets voor iemand die met beide benen op de grond wil blijven.

Hoewel ik vanuit onze groep de laatste tijd regelmatig hoorde dat er belangstelling was dit onderwerp toch eens op de agenda te zetten, temeer daar er in publicaties in MS-land regelmatig aandacht voor dit onderwerp wordt gevraagd als zijnde een therapie beter om te gaan met beperkingen en klachten waar velen van ons tegen aan lopen , moet je altijd maar weer afwachten hoeveel leden er deze keer naar de recreatiezaal van de boogflat af zullen reizen.

Toen ik al rijdend vanaf huis richting Gorcum op de autoradio hoorde dat deze avond ook nog het langverwachte interview met onze toekomstige koning en koningin zou worden uitgezonden waren wij als team blij verrast met de grote opkomst deze avond.
Het werd een bijzondere avond waarbij Evelien ons op een aansprekende, interactieve wijze liet kennismaken met Mindfulness, wat eigenlijk een mooi  woord is voor “aandachtigheid of opmerkzaamheid”.

Wij ontdekten deze avond dat aandacht geven een vaardigheid is die je kunt leren door te oefenen. Zo kun je dan het vermogen ontwikkelen om waar te nemen wat er in je omgaat, je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren waardoor je beter kunt omgaan met hinderlijke gedachten, negatieve gevoelens, pijn en stress. Proberen meer accepterend naar jezelf te zijn of te worden.

Evelien had voor ons een tweetal oefeningen in petto: de eerste was een oefening waarbij we allemaal de ogen sloten en 1 hand geopend op tafel legden, waarna zij rondging en in elke hand een voorwerp legde waarna zij ons uitnodigde, met nog steeds gesloten  ogen, je op dit voorwerp te concentreren, het te bevoelen en tenslotte te proeven!! SPANNING ALOM.

Oefening twee was een ‘Total bodyscan’ : met z’n allen met gesloten ogen rond de tafel, luisterend naar het , dan, monotone stemgeluid van Evelien waarmee zij ons rondleidde door onze body en vroeg ons te concentreren op het dan door haar benoemde lichaamsdeel, van linkerbeen en voet zo rond via nek en hoofd naar rechterbeen en voet. Zeer belangrijk hier is vooral rustig te blijven ademen!!
Bij het sein de ogen te openen  zat iedereen toch even te knipperen en was duidelijk onder  de indruk van deze sessie. Stiekem  had ik tijdens deze sessie toch even m’n ogen opgeslagen en de tafel rondgekeken, een werkelijk fascinerende aanblik: 27 mensen in opperste concentratie en onder doodse stilte. Een spiritueel danwel meditatief moment??!!

Al met al een enerverende avond  dankzij de aansprekende introductie van dit thema door Evelien van Straaten. Zij had gezorgd dat heel wat scepticisme had plaatsgemaakt voor een wat  duidelijker beeld van het begrip  “Mindfulness”.

Jan de Gier

Ter informatie de gegevens van Evelien van Straaten : www.evelienvanstraaten.nl                                                            voor email:info@evelienvanstraaten.nl

Terug naar 2013                      Home ZHO