Medicijn Fampyra mogelijk niet in basispakket

MS Vereniging zet zich in voor vergoeding. Deel uw ervaringen met ons!

De MS Vereniging heeft enige tijd geleden met VWS en CVZ overleg gehad over de vergoeding van Fampyra. Samen met de stichting EGV hebben wij een contra-expertise rapport aangeboden om aan te tonen dat Fampyra voor een groot aantal mensen met MS daadwerkelijk het lopen en bewegen verbetert. Persoonlijke ervaringen van mensen met Fampyra vormden een belangrijk onderdeel van dit rapport. Mensen die met Fampyra starten kunnen binnen 2 weken concluderen of het middel voor hen iets doet of niet. Van onnodig medicijngebruik is hier geen sprake; werkt het niet dan stopt men.

Momenteel ziet het ernaar uit dat minister Edith Schippers het negatieve advies van CVZ zal overnemen. Dit zou betekenen dat Fampyra niet vergoed zal worden vanuit het basispakket. Als MS Vereniging zullen wij ons opnieuw voor vergoeding van Fampyra inzetten. Hierbij zijn de ervaringen van mensen met MS die baat hebben bij dit medicijn, van groot belang.

Gebruikt u Fampyra? Koopt u het zelf of krijgt u het nog vanuit een studie? Laat ons dan weten wat het met u doet. Heeft u er baat bij, welke klachten verlicht Fampyra, wat zou het voor u betekenen als Fampyra niet wordt vergoed, etc. Stuur ons een mail via info@msvereniging.nl. Hoe meer mensen met MS laten weten of ze baat hebben bij gebruik van Fampyra, hoe sterker wij als MS Vereniging staan in ons advies. Wij bundelen de informatie en zullen dit, geanonimiseerd, zo nodig als onderbouwing gebruiken. We hopen van harte dat we samen met u de minister kunnen overtuigen dat het medicijn vergoed moet worden en daarmee ook toegankelijk wordt voor veel mensen met MS in Nederland. Het betekent immers voor veel mensen verbetering van hun kwaliteit van leven.

Meer over dit onderwerp kunt u vinden op www.msvereniging.nl

Lees hier het laatste nieuws over de vergoeding.

Terug                                             Home