Op woensdag 12 oktober hebben we een regionale thema-avond georganiseerd rond het onderwerp “MS en Cognitie”. Gastspreker was mw drs M.W. Pleket, als neuropsycholoog verbonden aan het Diaconessenhuis, Leiden. De belangrijkste boodschap van haar verhaal was dat ons geheugen geen spier is die door hard trainen vanzelf groter wordt, zoals dr Kawashima van Nintendo beweert. Het goede nieuws is dan weer dat MS niet leidt tot een afname van de geheugencapaciteit, hooguit tot wat meer problemen om de opgeslagen feitjes weer uit het geheugen op te diepen. Daar kunnen we met allerlei hulp-middeltjes en training dan weer wel wat aan doen. En daar kan de neuro-psycholoog ons bij helpen. Voor uitgebreidere informatie: de dia’s die ze gebruikt heeft bij haar presentatie zijn (in enigszins aangepaste vorm) hier terug te vinden.  Het was een drukbezochte bijeenkomst en de ongeveer vijftig bezoekers luisterden vrijwel ademloos naar de uiterst interessante lezing.

Klik hier om de presentatie te downloaden als Powerpointpresentatie; klik hier om te downloaden als Pdf-file.

Wim van ‘t Hof