Verslag bijeenkomst lotgenotencontact M.S. Goeree Overflakkee donderdag 16 januari 2014

Vandaag hadden wij het eerste lotgenotencontact van de MS Vereniging Goeree-Overflakkee in het jaar 2014.

Opening

Een grote opkomst! We pasten allemaal niet in het zaaltje dus hebben plaats genomen in het restaurant. Om 14.00 opende Dirk de middag.

Dirk legde kort uit dat we na een lange pauze weer begonnen zijn met het organiseren van bijeenkomsten, vanuit de MS Vereniging Nederland. Tussendoor nog een verrassing, Martin kreeg een attentie  voor zijn 5 jaar lange werkzaamheden en inzet voor de MS Vereniging Nederland. Daarna hebben we een kort voorstel rondje gedaan. Ook was Anita van Wel aanwezig, medewerker regioactiviteiten – MS Vereniging Nederland.

Om 14.15 heeft Janneke Roos het woord overgenomen.

Janneke Roos is MS verpleegkundige in het ziekenhuis in Dirksland. Zij heeft middels een powerpoint presentatie uitleg gegeven over de rol van een MS verpleegkundige. Een verhaaltje over haarzelf, opleiding, werk, de neurologen in het ziekenhuis in Dirksland en daarna informatie over haar rol en betekenis voor de patiënt als MS verpleegkundige. Zoals zij zelf zegt; ‘Een MS Verpleegkundige is een spin in het web binnen de zorg voor mensen met MS’.

Als MS verpleegkundige heb je een belangrijke rol bij de samenwerking tussen verschillende artsen, de brug tussen arts en patiënt.Een MS verpleegkundige is een belangrijke aanvulling geworden op het bezoek aan de neuroloog. De neuroloog onderzoekt en behandelt mensen met MS op medisch terrein. Er is echter kort de tijd voor een gesprek. Als MS verpleegkundige heeft Janneke meer tijd om een luisterend oor te bieden aan patiënten.

Ze beantwoord veel vragen over MS in het dagelijks leven. Voorbeelden van onderwerpen waarmee een patiënt bij de MS verpleegkundige terecht kan: pijn, incontinentie, bewegen, omgaan met MS, spuitinstructie, thuissituatie, seksualiteit etc. Ook kan de MS verpleegkundige eventueel doorverwijzen naar bijvoorbeeld een uroloog, ergotherapeut etc..

Als afsluiting las Janneke een mooi gedicht voor.

“Zomaar gekregen”

Ik heb MS gekregen,

ineens, zomaar.

Altijd aanwezig,

maar onzichtbaar.

De vermoeidheid, de wanhoop,

het verdriet en de pijn.

Worden niet begrepen in een wereld

waar alles te zien moet zijn.

Ik lach, ik doe vrolijk,

niet altijd even oprecht.

Het sloopt me vanbinnen,

het is een lang en eenzaam gevecht

Ik ben niet meer wie ik was,

ik kan niet meer wat ik kon.

Maar ook voor mij,

schijnt nog steeds de warme zon.

Ik heb familie en een paar lieve vrienden,

zij kennen mijn grootste wens.

Ze luisteren en beschouwen me

niet als zieke maar als mens……

Voor vele MS-ers erg herkenbaar.

Hierna was er om 15.00 gelegenheid voor koffie en thee. Tot 16.00 kon iedereen met elkaar kletsen, ervaringen uitwisselen en vragen stellen aan Janneke.

Om 16.00 heeft Dirk de middag afgesloten.

overzicht msbijeenkomst 16 januari2014

Wij bedanken Cura Mara voor haar gastvrije ontvangst in het Ziekenhuis Dirksland.  En graag tot een volgende keer.