Krantenartikel in “Ons Eiland”, verscheen op 5 juni 2008. Geschreven door Carolien Hoek

OUDDORP – Een rondje wandelen. Vandaag gaat het, morgen misschien helemaal niet. Multiple Sclerose is een grillige ziekte. Er is geen medicijn of een simpele oplossing. Maar praten kan tot nieuwe inzichten lijden.
Spreken over de ziekte, de beperkingen en de mogelijkheden kan een verademing zijn. MS-patiënt Martin Vermeulen uit Ouddorp ondervond dat ook en besloot Goeree-Overflakkee met een lotgenotencontactgroep te verrijken. “Mijn schoonzusje heeft ook MS en is al lang lid van een dergelijke groep. Zij heeft veel steun aan de bijeenkomsten. De leden delen alles met elkaar. Ze praten over leuke dingen, maar ook over hun verdriet.” De eerste bijeenkomst van de gloednieuwe lotgenotengroep heeft deze week plaatsgevonden. Het was vooral een voorzichtige verkenning van de mogelijkheden en de wensen van de leden. “Tijdens de eerste samenkomst konden de leden elkaar leren kennen en hebben we de verwachtingen geïnventariseerd. De aanwezigen konden aangeven wat ze graag willen en waartoe ze in staat zijn.” Ondanks zijn enthousiasme begrijpt Vermeulen als geen ander dat een lotgenotencontactgroep voor MS-patiënten ook grenzen kent. “De leden zijn niet zo mobiel en kunnen er door hun ziekte niet altijd bij zijn.” Eerdere contactgroepen op het eiland Strandden. Door verminderde mobiliteit nam de florerende groep met vijftien tot twintig mensen af tot twee of drie leden. Met die wetenschap in zijn achterhoofd probeert Vermeulen met zijn initiatief het gesprek tussen MS-patiënten nieuw leven in te blazen. En dat doet hij met enthousiasme. “De contactgroep moet geen treurgroep worden, maar ook geen lolletje. Ik wil aan elke bijeenkomst een thema verbinden. Bijvoorbeeld: hoe blijf ik mobiel? En sprekers zoals o.a. fysiotherapeuten en verpleegkundigen die iets kunnen vertellen over het leven met MS.” Natuurlijk wisselen de leden zelf eveneens ervaringen uit. “MS is toch een trukendoos waar je mee om moet leren gaan.” Het doel van de bijeenkomsten is voor Vermeulen heel helder. “Het ledenaantal bepaalt niet of het een succes wordt. Als alles wat met MS te maken heeft, bespreekbaar gemaakt wordt, is het een geslaagd initiatief.” Nu het lotgenotencontact in de kinderschoenen staat en met voorzichtige stapjes het leven van de MS-patiënt gaat verrijken, lijkt Vermeulens initiatief inderdaad succesvol te worden.

Inzetjes:

Multiple Sclerose
MS is een aandoening die het isolerende laagje rondom de zenuwen afbreekt. Hierdoor ontstaan kleine verhardingen die ervoor zorgen dat de signalen vanuit de hersenen niet of slecht worden doorgegeven.

Praten
De lotgenotencontactgroep is in samenwerking met de Multiple Sclerose Vereniging Nederland tot stand gekomen. In de toekomst staan er nog meer bijeenkomsten gepland. In overleg kunnen deze eveneens elders op het eiland plaatsvinden. Bent u ook MS-patiënt of heeft uw partner MS? Dan bent u van harte welkom. De lotgenotencontactgroep bestaat uit leden tussen de 20 en 62 jaar oud. Voor meer informatie kunt u terecht bij Martin Vermeulen:m.vermeulen592@upcmail.nl of bij de contactcoördinator van MSVN op het eiland Goeree-Overflakkee, Karin Schippers: 0187-499000. Voor meer informatie over de ziekte, de vereniging of andere contactgroepen kunt u ook kijken op: www.msvereniging.nl