Deze bijeenkomst stond in het teken van de WMO

De bijeenkomst voor patiënten met Multiple Sclerose en geïnteresseerden vond plaats in het Wijkcentrum in Middelharnis. De middag stond in het teken van de WMO en vanuit de gemeente Goeree Overflakkee was de WMO consulente mevr.. Marga Jansen aanwezig om het een en ander toe te lichten over de WMO zoals deze door de gemeente Goeree Overflakkee uitgevoerd wordt.

Er was voldoende belangstelling voor deze middag en er speelde bij de deelnemers veel vragen rondom de WMO.

Nadat mevr. Marga Jansen een algemene uitleg had gegeven over de uitvoering van de WMO kwamen de vragen al snel los bij de betrokkenen.

Er blijkt veel behoefte te zijn aan duidelijkheid van b.v. wanneer doe je nu een aanvraag voor een hulpmiddel bij de WMO?

Voor iemand met M.S. is dit specifiek erg lastig omdat het ziektebeeld erg grillig kan verlopen. Het ene moment kan je nog b.v. fietsen en het volgende moment kan je dit niet meer. Doe je dan gelijk een aanvraag voor een scootmobiel? De impact van het plots minder functioneren van je lichaam is al erg groot, het aanvragen van een hulpmiddel ter compensatie daarvan benadrukt op zo’n moment het minder kunnen functioneren. De persoon met M.S. komt op deze manier regelmatig in een spagaat. Je moet dan iets aanvragen wat je verstandelijk beter kunt aanvragen, maar gevoelsmatig nog helemaal niet aan toe bent. Deze tweestrijd is een strijd die regelmatig voorkomt bij mensen met M.S. Het verborgen verdriet over functieverlies, is een vaak onderbelicht aspect van personen met M.S.

Het maakt de aanvraag voor een hulpmiddel vaak wat gecompliceerder dan op het eerste oog lijkt.

Binnen de WMO gaat men samen met de aanvrager van het hulpmiddel kijken wat er nodig is om het verlies van functie te kunnen compenseren. Hierbij kijkt de WMO breed en wordt er van de aanvrager ook verwacht dat hij ook meedenkt over mogelijkheden binnen zijn netwerk. Het is de bedoeling dat er op deze manier een passende adequate “oplossing” komt voor het verlies van functie. De gemeente heeft hiervoor niet oneindige geldmiddelen ,dus zal er niet altijd het meest ideale plaatje ingevuld kunnen worden.

Sinds een week beschikt de gemeente Goeree Overflakkee over een website waar vrijwilligers elkaar goed kunnen vinden. www.govoorelkaar.nl Via deze site kunnen vrijwilligers en hulpvragers elkaar goed vinden. Mensen met M.S. kunnen op deze site ook b.v. hun hulpvraag zetten of als ze iets hebben waar andere mensen iets aan hebben een hulpaanbod hiervoor doen.

Met het uitwisselen van al deze informatie was de middag snel ten einde gekomen. De volgende bijeenkomst staat in het teken van Yoga/Meditatie en M.S. en zal eind november worden gehouden.

Voor meer informatie zie www.msvereniging.nl/zeeland