Heeft je vader, moeder, broer of zus Multiple Sclerose?

Dan mag jij ook wel eens wat extra aandacht hebben!

Sinds 2002 organiseert Stichting MS-Anders in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) jeugdkampen voor kinderen waarvan één van de ouders (of een broer of zus) MS heeft.

Een lang weekend leuke dingen doen, lekker eten, in tenten slapen, keten en vooral geen corvee doen. Dat doet de begeleiding namelijk. Het programma bevat veel sport en spel, maar ook theater. Bij alle geldt: als je geen zin hebt hoeft het niet. Het is het weekend van de kinderen!

De begeleiding bestaat uit mensen die deskundig zijn op het gebied van kinderen, MS of groepen. Maatschappelijk werkers, artsen, verpleegkundigen, een docent, een fysiotherapeut en studenten van de opleiding Kultureel Werk en Theater, allemaal zorgen ze ervoor dat de kinderen een geweldig weekend hebben.

Naast alle leuke dingen wordt er ook stilgestaan bij de rol die MS speelt in het gezin. Ook hierbij geldt dat het kind bepaalt wat het hierover zegt. Er kan over gesproken worden, maar er is ook een MS-simulatiespel waarbij typisch MS-klachten kunnen worden nagebootst.

Omdat Stichting MS-Anders alles betaalt kost het de kinderen niets! In 2006 was er voor het eerst ook een kamp voor jongvolwassenen. Mede dankzij de gewonnen Biogen Idec MS Zorgprijs, was er in september een zeilweekend voor deze groep. Het werd een bewogen weekend met veel ontspanning, maar ook met de nodige (h)erkenning. De deelnemers waren erg enthousiast en gaven aan dat zij hier veel steun aan hebben ontleend.

Opgave voor de kampen kan alleen via het inschrijfformulier dat bij stichting MS-Anders aan te vragen is.

Voor nadere informatie: kinderkampen@gmail.com

Je kan ook onze site bekijken: www.ms-kinderkampen.nl