In deze rubriek vind u Oproepen van de werkgroep Friesland aan haar leden en relevante berichten.

Sport Fryslan

Sport Fryslan heeft een sportwijzer op internet. Slogan is dat iedereen kan sporten ook met een beperking of chronische aandoening.

MS Kidsweb

MSkidsweb is vanaf vandaag 28 oktober 2013 in een eigentijds jasje gestoken! De website heeft een geheel nieuwe look, in lijn met www.msweb.nl. De kinderen die al een voorproefje hebben gezien, zijn erg enthousiast. Samen met jullie willen we zoveel mogelijk kinderen en hun ouders bereiken. Beter snappen wat mama heeft- MSkidsweb, dé site voor kinderen over multiple sclerose, heeft een nieuw jasje.

Folder Minder Zorgen

Het hebben van multiple sclerose (MS) brengt veranderingen met zich mee. U moet leren leven met een chronische ziekte, die invloed heeft op uw dagelijks leven. Sommige mensen vinden na enige tijd een manier om met MS om te gaan. Anderen kunnen na de diagnose langere tijd uit balans zijn. Of in de loop van de tijd uit balans raken door het grillige verloop van MS. Hierdoor kunnen zij zich somber, angstig, boos of verdrietig voelen. Met dit onderzoek willen wij kijken hoeveel mensen met MS last hebben van sombere gevoelens, zorgen, spanningen of angsten. Klik op bijgaande folder voor meer informatie.

Nieuwe brochure: MS en werk

De MSVN heeft een nieuwe brochure: ‘MS en werk’. In deze brochure gaan we in op vragen als: hoe zorg je ervoor dat je het werk volhoudt; hoeveel laat je los tegen collega’s als je een schub hebt gehad;

Nieuwe publicatie: MS-zorg kwaliteitscriteria

In september verscheen het boek ´MS/zorg: kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief’. Hierin lees je, aan welke criteria goede MS-zorg volgens mensen met MS dient te voldoen.

Waar moet ik zijn?

Regelmatig wordt er bij de werkgroep MSVN Friesland gevraagd waar je iets moet aanvragen als het gaat om hulpmiddelen en aanpassingen.

toekomstmetms

Website toekomst met MS

Wie meer informatie wil krijgen over de ziekte MS kan sinds kort ook terecht op de website www.toekomstmetms.nl, een initiatief van fabrikant Biogen. Deze website biedt informatie aan patiënten en hun omgeving, MS verpleegkundigen en artsen.

Adressen wmo-adviesraden

Hierbij een overzicht van de verschillende WMO-adviesraden die in onze provincie actief zijn.

Stand van zaken vergoeding medicijn fingolimod

Op 4 juni j.l. hebben de MS Vereniging Nederland, de werkgroep MS van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie(NvN), de Zorgverzekeraars, College voor Zorgverzekeraars (CVZ), Novartis en VWS in goed overleg overeenstemming bereikt om de vergoedingsvoorwaarden fingolimod aan te vullen. Een mijlpaal voor veel mensen met MS.

Formulier MSIF

Formulier MSIF voor Wereld MSdag 2014