De regionale werkgroep MSVN Amsterdam organiseert nu al meer dan 20 jaar gespreksgroepen voor mensen met MS en/of hun partners.

Het is echter de vraag of er vandaag de dag nog behoefte is aan gespreksgroepen zoals wij die jaren hebben aangeboden. Het was niet altijd gemakkelijk een passende locatie te vinden en van en naar de gespreksgroep komen was voor deelnemers soms een probleem. Ook is er tegenwoordig veel informatie en goede raad beschikbaar op het internet.

Toch wil de MSVN Amsterdam gespreksgroepen blijven aanbieden, maar nu m.b.v. videoconferencing
De directe gevolgen daarvan zijn dat vervoers- en locatieproblemen wegvallen en dat nu ook mensen met MS van buiten onze regio kunnen deelnemen.

Daarom nodigen wij mensen met MS en/of partners in het hele land uit om deel te nemen aan onze gespreksgroepen.

Aanleiding:
in alle jaren dat wij nu gespreksgroepen hebben georganiseerd werd duidelijk dat mensen, direct of pas jaren nadat zij de diagnose te horen hadden gekregen, de behoefte krijgen om in contact te komen met gelijkgestemden. Een ziekte als MS gaat niet meer over en dat kan vroeger of later leiden tot allerlei vragen: Hoe ga je om met MS? Hoe ga je om met onzekerheid over een ziekte die soms zo onvoorspelbaar kan toeslaan in je leven? Hoe leg je het uit aan partner, kinderen, familie, vrienden en kennissen? Moet je het eigenlijk wel uitleggen? Hoe maak je het bespreekbaar op je werk? Welk antwoord geef jij op de vraag of je nog met wintersportvakantie bent geweest…
Dit zijn vragen die bij de meesten van ons spelen maar niet zo gemakkelijk zijn te beantwoorden.

Opzet:
Aan de hand van thema’s als ‘MS een plaats in je leven geven’, ‘ondanks MS je zelfstandigheid behouden’ en ‘zelf de regie over je leven behouden’ praten ± 8 mensen over relaties, vrienden, familie, werk en de invloed die MS daarop heeft gedurende anderhalf uur in acht virtuele ontmoetingen op het internet.
Zij worden daarbij begeleid door een psycholoog die zelf ook MS heeft.

Benodigdheden:
U hebt hiervoor een smartphone, tablet of Pc met webcam, een email account en een internetaansluiting nodig. Uiteraard wordt u geholpen met de technische details. (Online ondersteuning is beschikbaar.)

Data en tijd:
Bij voldoende belangstelling worden in overleg met de deelnemers data en tijd nader vastgesteld. (Voorlopig denken wij aan de periode oktober/november.)

Informatie en/of aanmelding:
gespreksgroep@MSVNAmsterdam.nl