Oproep Dance for Health

Dance for Health is een onderzoek naar de effecten van een dansprogramma op cognitie, het brein, het fysiek functioneren en de kwaliteit van leven bij mensen met MS.

image_previewVeel mensen met MS ervaren cognitieve problemen (bijvoorbeeld problemen met het geheugen, aandacht en concentratie). Cognitieve problemen  treden niet bij alle mensen met MS op hetzelfde moment op.

Dit komt doordat het brein tot op een bepaalde hoogte kan compenseren voor de beschadigingen die bij MS optreden. Hoe deze compensatie precies in de hersenen werkt, is nog niet goed onderzocht. Ook is nog niet onderzocht of we de compensatie van de hersenen kunnen stimuleren, bijvoorbeeld door middel van een training. Door een dergelijke training zouden cognitieve problemen wellicht verminderd of hersteld kunnen worden. Vanuit de literatuur zijn er aanwijzingen dat een dansprogramma een geschikte training zou kunnen zijn.

Met dit onderzoek willen we bekijken wat de effecten van een dansprogramma zijn op cognitie, het brein, het fysiek functioneren en de kwaliteit van leven bij mensen met MS.

Wie kan meedoen
Alle mensen met MS tussen de 18 en 65 jaar met milde cognitieve problemen. Ervaring met dans is niet nodig. Vooraf zullen we samen met u bekijken of u fysiek in staat bent om mee te doen met het dansprogramma. Wel is het belangrijk dat u van augustus t/m oktober elke woensdagavond en zaterdagochtend beschikbaar bent voor de danslessen. De danslessen vinden plaats in het Muziektheater in Amsterdam.

Wat houdt deelname in
U wordt in totaal twee keer op de polikliniek van het VUmc verwacht (voor en na het dansprogramma). Tijdens deze bezoeken aan het VUmc worden uw cognitieve vaardigheden in kaart gebracht met behulp van een neuropsychologisch onderzoek (60 minuten). Daarnaast wordt een MRI-scan gemaakt (70 minuten)  en worden er een paar fysieke tests afgenomen (5 minuten). Voorafgaand aan uw bezoek aan het VUmc zult u thuis een aantal vragenlijsten invullen (30 minuten).

Na het eerste meetmoment wordt u willekeurig ingedeeld in een groep. Eén groep zal 8 weken lang 2 keer per week een uur dansles volgen (het dansprogramma), terwijl de andere groep op een wachtlijst komt te staan (de zogenaamde controlegroep). Zij kunnen, indien gewenst, bij gebleken werkzaamheid na afloop van het onderzoek alsnog deelnemen aan het dansprogramma.

Afdeling
Anatomie en Neurowetenschappen

Looptijd
Augustus 2015 – Augustus 2016

Contact
Wanneer u interesse heeft om deel te nemen aan deze studie kunt u contact opnemen met dr. Hanneke Hulst of drs. Heleen Geubbels, telefonisch te bereiken via 020 – 444 80 42 of per e-mail:msencognitie@vumc.nl.

Sponsoring
Stichting Dance for Health